Institutionalisation, de-institutionalisation, anti-institutionalisation, a-institutionalisation


Semester 1
Dates

29 - 30 octobre 

Salle 26 ou 27 du CCC, 2ème étage couloir droite Boulevard Helvétique 

Début 10h du matin 

ECTS 3
Kunsthochschule
Universität / Haute Ecole
HEAD Genève
Website head.hesge.ch/ccc/turbulence/
Teacher Dora García et Anna Daneri
Contact email
for student applications
camilla.paolino@hesge.ch et julia.pecheur@hesge.ch
Content description

Dora García et Anna Daneri travaillent ensemble depuis 2010, date à laquelle elles ont commencé à préparer le projet du pavillon espagnol de la Biennale de Venise 2011 (http://theinéquate.doragarcia.org/). Depuis, elles collaborent autour de ce concept extrait de la citation d'Erving Goffman dans Encounters (1961): «Etre maladroit ou négligé, parler ou bouger mal, c'est être un géant dangereux, un destructeur de mondes. Comme le savent tous les psychotiques et les comiques, tout mouvement impropre executé avec précision peut percer la mince manche de la réalité immédiate."

 Ainsi, inadéquation signifie ici marginalité, handicap et inadaptation, compris comme un puissant outil subversif. À cet égard, l'institutionnel est ce qui convient, ce qui est adéquat, ce qui appartient - et à cette notion, nous opposons les actions de désinstitutionnalisation, d’anti et de a-institutionnalisation.

 Anna Daneri et Dora García discuteront de leur travail commun à Peep-hole Milan, du projet The Inadequate à Venise, et de leur collaboration non réalisée, Jack Smith à Gênes, pour le musée Villa Croce, un projet de commissariat inachevé par Anna Daneri.

 Lundi ou mardi soir, le dernier film de Dora Garcia, Segunda Vez, sera projeté.

Plus à ce sujet:

https://augusteorts.be/catalogue/115/segunda-vez

segundavezsegundavez.com

 

 

EN
Institutionalization, de-institutionalization, anti-institutionalization, a-institutionalization

Dora García and Anna Daneri have worked together since 2010 when they started preparing The Inadequate project for the Spanish Pavilion in the Venice Biennial 2011 (http://theinadequate.doragarcia.org/) and have, since then, collaborated around this concept of inadequacy, starting from the quote by Erving Goffman in Encounters (1961): ‘To be awkward or unkempt, to talk or move wrongly, is to be a dangerous giant, a destroyer of worlds. As every psychotic and comic ought to know, any accurately improper move can poke through the thin sleeve of immediate reality.’
So Inadequacy means here marginality, disability and misfitness, understood as a powerful subversive tool. In this respect, the institutional is that what fits, that what is adequate, that what belongs - and to this notion we oppose the actions of de-institutionalization anti, and a-institutionalization.
Anna Daneri and Dora García will discuss their work together in Peep-hole Milan, The Inadequate project in Venice, and their unrealised collaboration Jack Smith in Genoa, for the museum Villa Croce, an unfinished curatorial project by Anna Daneri.
On Monday or Tuesday evening, the last film work by Dora García, Segunda Vez, will be screened.

More about it:

https://augusteorts.be/catalogue/115/segunda-vez

segundavezsegundavez.com

 

Remarks

fr

 BIOS

 

Dora García vit et travaille à Barcelone et à Oslo. Elle enseigne actuellement à l'Académie nationale des arts d'Oslo, en Norvège, et à HEAD Genève, en Suisse; et elle est codirectrice des Laboratoires d’Aubervilliers, Paris. Elle a représenté l'Espagne à la Biennale de Venise en 2011 et était de nouveau présente à la Biennale de Venise 2013 (événements collatéraux). Elle a participé à la 56e exposition internationale d'art de Venise (2015), dOCUMENTA (13) et à d'autres événements internationaux tels que Münster Sculpture Projects en 2007, Sydney Biennale 2008 et Sao Paulo Biennale 2010. Son travail est largement performatif et traite de questions liées à la communauté et à l'individualité dans la société contemporaine, explore le potentiel politique des positions marginales et rend hommage aux personnages excentriques et aux antihéros.

 

Anna Daneri est cofondatrice et commissaire adjointe de Peep-Hole, collaboratrice de la Fondazione Meru (pour laquelle elle a fondé le prix Meru Art * Science) et rédactrice en chef de Peep-Hole Sheet. En 2015, elle était directrice de la production pour They Come to Us sans un mot de Joan Jonas pour le pavillon américain de la 56e Biennale de Venise. Elle a travaillé sur des expositions internationales telles que Food (Genève, 2012), The Mediterranean Approach (Venise / Marseille / Sao Paolo, 2011), The In Inappropriate (projet de Dora Garcìa pour la 54ème Biennale de Venise), Collateral (Milan / Sao Paolo, 2008). ), Joan Jonas - Mon théâtre (Trento, 2007). Elle a collaboré avec Art for the World (1996-2013) et avec la Fondazione Antonio Ratti (1995-2010) et a été professeur de phénoménologie de l'art contemporain à l'Accademia Carrara di Belle Arti de Bergame (2003-2007).

 

en

BIOS

Dora García lives and works in Barcelona and Oslo. She teaches currently at Oslo National Academy of the Arts, Norway and HEAD Genève, Switzerland; and she is co-director of Les Laboratoires d’Aubervilliers, Paris. She has represented Spain at the Venice Biennale in 2011 and was present again in the Venice Biennale 2013 (collateral events). She took part in the 56th Venice International Art Exhibition, dOCUMENTA(13) and other international events such as Münster Sculpture Projects in 2007, Sydney Biennale 2008 and Sao Paulo Biennale 2010. Her work is largely performative and deals with issues related to community and individuality in contemporary society, exploring the political potential of marginal positions, paying homage to eccentric characters and antiheroes. 

Anna Daneri is one of the founders of Peep-Hole and initiator of Meru Art*Science Research Program organized by Meru Foundation, GAMeC-Bergamo and BergamoScienza. She is curator with Carlo Antonelli of the winning project for 2018-2019 program of Villa Croce Museum in Genoa. Curator and contributor of Mousse, Domus, and L'Officiel Art she worked for: Vita, morte e miracoli. L'arte della longevità (Genoa, 2018), Stefano Arienti. Finestre Meridiane. Intersezioni con la collezione di Villa Croce (Genoa 2017), TEU (Twenty – foot Equivalent Unit) (with Martina Angelotti; Genoa 2017), Suite Rivolta. Carla Lonzi’s radical feminism and the art of revolt (with Giovanna Zapperi, Lisbon, 2015), Food (Geneva, 2012), The Mediterranean Approach (Venice, Marseille, 2011), The Inadequate (by Dora Garcìa for the 54. Venice Biennale, 2011), Collateral (Milan/Sao Paolo, 2008), Joan Jonas - My Theater (Trento, 2007). She collaborated with Art for the World (1996-2013) and with Fondazione Antonio Ratti (1995-2010), and she was professor at the Accademia Carrara di Belle Arti in Bergamo (2003-2007). She is Production Manager of They Come to Us without a Word by Joan Jonas for the US Pavilion at 56. Venice Biennale, travelling in 2016 to NTU CCA Singapore and in 2018 to Fort Mason Center, San Francisco. She is co-ordinator and curator of Back to the Future for Artissima.